Ο θεσμός του Ευρωπαϊκού Βραβείου Καινοτόμου Διδασκαλίας
Το Ευρωπαϊκό Βραβείο Καινοτόμου Διδασκαλίας καθιερώθηκε από το 2021 ως μέρος των δραστηριοτήτων για την προώθηση της επίτευξης του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης μέχρι το 2025, και αποτελεί ετήσιο θεσμό για ολόκληρη την Προγραμματική Περίοδο 2021 – 2027. Σκοπός του θεσμού είναι να παρουσιάσει τις εξαίρετες διδακτικές πρακτικές που εφαρμόστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ και να αναγνωρίσει το έργο των εκπαιδευτικών και των σχολείων για την προσφορά τους.
Στόχοι του βραβείου είναι:
- Η αναγνώριση των επιτευγμάτων των εκπαιδευτικών και των σχολείων και η προβολή του έργου τους.
- Ο εντοπισμός και η προώθηση καλών πρακτικών διδασκαλίας και μάθησης.
- Η προώθηση της αμοιβαίας ανταλλαγής γνώσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και προσωπικού του σχολείου.
- Η προώθηση της αξίας του προγράμματος Erasmus+ για τη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών στην Ευρώπη.
Το βραβείο απονέμεται σε σχέδια Erasmus+ που έχουν ήδη ολοκληρωθεί στους τομείς της σχολικής εκπαίδευσης, και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και επιλέγονται από το Ίδρυμα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης, ως αρμόδια Εθνική Υπηρεσία.
Η αξιολόγηση και επιλογή των σχεδίων γίνεται με βάση προκαθορισμένες διαδικασίες και κριτήρια που έχουν καταρτιστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις Εθνικές Υπηρεσίες του Προγράμματος.
Το βραβείο έχει συμβολική αξία, καθώς τα σχέδια Erasmus+ υλοποιούνται στη βάση χρηματοδότησης. Εντούτοις, τα βραβευθέντα σχέδια θα προβληθούν σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο ως καλές πρακτικές καινοτομίας στην εκπαίδευση και θα εκπροσωπηθούν στην Εθνική και Ευρωπαϊκή Τελετή Βράβευσης.
Πεδίο Εφαρμογής και Κατηγορίες Βραβείου
Απονέμονται μέχρι τέσσερα βραβεία ανά χώρα του Προγράμματος, ένα για καθεμιά από τις κατηγορίες:
- Προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα
- Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
- Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
- Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
Διαδικασία Επιλογής
Το ΙΔΕΠ Διά Βίου Μάθησης επιλέγει τα σχέδια στη βάση των κριτηρίων επιλεξιμότητας, της ετήσιας θεματικής προτεραιότητας και των κριτηρίων επιλογής. Μετά την επιλογή των υποψηφίων σχεδίων, η Εθνική Υπηρεσία θα επικοινωνήσει με τα συντονιστικά σχολεία για να λάβει τις απαιτούμενες πληροφορίες, ώστε να προχωρήσει στην τελική επιλογή των προτεινόμενων βραβείων. Για τη διαδικασία αυτή δεν απαιτείται οποιαδήποτε ενέργεια από τους δικαιούχους.
- Κριτήρια Επιλεξιμότητας
- Θεματική προτεραιότητα για το 2024
- Κριτήρια Επιλογής
Κριτήρια Επιλεξιμότητας
- Σχέδια των προσκλήσεων 2019 – 2023, τα οποία έχουν ολοκληρωθεί
- Σχέδια, τα οποία έχουν χρηματοδοτηθεί από την κυπριακή Εθνική Υπηρεσία και είχαν κυπριακό οργανισμό ως συντονιστή
- Σχέδια, τα οποία δεν έχουν λάβει το Βραβείο σε προηγούμενα έτη
- Σχέδια, τα οποία εμπίπτουν στη θεματική προτεραιότητα, όπως αυτή ορίζεται ετησίως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Θεματική προτεραιότητα για το 2024
Για το 2024, η θεματική για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Καινοτόμου Διδασκαλίας είναι “Ευημερία στο σχολείο” και συνδέεται με την υλοποίηση της πρωτοβουλίας “Διαδρομές προς τη σχολική επιτυχία”. Η φετινή θεματική προτεραιότητα διερευνά την οικοδόμηση μιας συστημικής, ολιστικής προσέγγισης για την ευημερία και τη ψυχική υγεία στα σχολεία.
Κριτήρια Επιλογής: Χαρακτηριστικά καινοτομίας
Award criteria: the innovation characteristics
The EITA will be awarded based on the following criteria. Each criterion should be assessed on a scale from 1 (poor) to 10 (excellent):
Methodologies used | In what ways are the teaching and learning approaches elaborated and implemented in the project innovative?
|
Innovation environments | In what ways do learning environments involved in the project support innovative teaching and learning approaches?
|
Teachers’ role | In what ways do teachers/educators involved in the project influence the innovative teaching and learning processes?
|
Impact and outputs | What is the impact of the innovative teaching and learning processes elaborated and implemented in the project?
|
[1] In relation to well-being and mental health, this would imply, for example, placing the focus on integrated school strategies that address well-being as a core objective of education, next to academic achievement, and as part of everyday school practices. Such strategies would also imply a stronger cooperation with the outside community, and a wide range of actors, professionals and parents / caregivers.
2See article as an example: The school climate has not been affected by global warming | ESEP (europa.eu)